11 Kasım 2009

PES 2010 ilk değerlendirmeler



Oyundaki ilk deneyimimde pek bir şey anlamadım. Bu tür versiyon değişikliklerinde sürekli eski oyundan gelen alışkanlıkları tekrar edip, olmayınca da sinirlenen bir yapım var. Allahtan ikinci seferinde daha bilinçli ve öğrenmeye açık bir kafayla oynadım. Tabii sevgili rakiplerimizi üstüste 3 maç yenmiş olmamız da öğrenme motivasyonumu arttırdı.
Öncelikle 2'ye2 oyunda çok karşılaşılan bir durum olarak karambollerin çok içinden çıkılmaz bir hale geldiğini, hele de akşam biraz yorgunsanız gözlerinizi acıtan manzaralar oluşturduğunu söylemeliyim. Gerçi 'tactics' bölümünde oyuncuların toptan belli bir mesafe uzakta kalmalarını sağlayan bir ayar var ama henüz istediğim sonucu elde edemedim. Bununla birlikte 8-10 adet özel taktik olduğunu ve istenen derecede seçildiğini de memnuniyetle öğrendim, henüz kurcalıyorum.
İkincil olarak, neredeyse her yorumda okunabilecek bir gerçek gol atmanın zorlaştığı. Doğru düzgün şut pozisyonu bulmak PES 2009'a göre daha zor ama belki net pozisyonlarda gol atmak daha zor olmayabilir. En azından ben 2009'da bol pozisyon bulup, gol vuruşunu çok beceriksizce yapıyordum, şimdi daha az pozisyonla daha verimli gol atıyorum. Bu durumlar birlikte oyunun genelinde daha bir gerçekçi hava olduğu söylenebilir. Yani daha topu alıp oyunu kurmaya uğraşırken, gerçek futbolun zorluğunu hissediyor oyuncu. Oyun içinde de verimli pas pozisyon bulmak çok kolay değil, oyunu açmak, zenginleştirmek ise zor. Birbir mücadeleler daha bir anlam kazanmış, topu alıp rakiple yan yana metrelerce gidilmiyor. Futbolcuların topa göre duruşları, pozisyon alışları ve hamleleri de daha bir gerçekçi olmuş. Tabii bütün bunlar, bir taraftan da futbolu kısırlaştırıyor, özellikle benim gibi yeni alışmakta olanları oyun içinde hemen en temel futbol stratejilerine yönleniyorlar. Gerçekte sıkı pres yapan, basan, alan kapatan bir takımın rakibini kısır ve tekdüze futbola zorlaması gibi. Umuyorum zamanla daha zengin bir oyun ortaya koyabiliriz.
Grafikler falan da şahane ama ben işin daha çok 'gameplay' tarafında olduğum için detaylarına girmiyorum. Oynarken müzik dinlediğim için de yorumcuyu falan da hiç bilmiyorum. Taktik ayarlama ekranları hala çok kötü. Eskisinin iyi taraflarını da sanki kötüleştirmişler gibi. OYuncu özelliklerini gördüğümüz ve zaten zor alıştığımız o çizgi grafik yok olmuş, tuşlarla geçerek değişik özellikleri tarayabiliyoruz ama o grafiği kullanarak kıyaslama yapamıyoruz. Bu konuyu hiç anlayamıyorum; bu kadar komplike bir simulasyon oyunu yaratıp, menuler ve oyuncu ayalarını bu kadar non-user-friendly yapmak sanırım sadece Konami'dekilere has bir özellik. Bu konuda daha fazla konuşursam, federasyondan ceza yerim diye düşünüyorum! Eskiye göre artı kabul edilebilecek şey yukarıda bahsettiğim akıllıca görünen taktik ayarlamalar.
Yapay zeka da biraz geliştirilmiş, özellikle pas yaparken, elinizde iyi bir takım varsa topsuz alandaki oyuncular da bir şekilde oyuna katılıyor, boşluk bulmaya çalışıyor. Eski oyunda, özellikle bazı standart dışı pozisyonlar oluştuğunda saçmalayan oyuncuların sayısı ve oranı azalmış gibi. Oyunun yapay zekası futbolu daha iyi anlamış gibi görünüyor. Ancak önemli bir kusurun artarak sürdüğünü söylemeliyim. Özellikle savumadayken çift kişilik oyunda kontrol edilen adamı değiştirmek istediğinizde doğru adamı almıyor. Mesela adam kanattan iniyor, bizim beklerin birisi da zaten üstünde, hatta bir oyuncu daha olay bölgesinde; ben de içerideki stoperi alıp ortaya karşı pozisyon alayım ya da forveti kontrol edeyim diyorum. PES 2009'da çok geç seçiyordu, şimdi hiç seçmiyor!
Oyun hızı genel olarak sanki daha yavaş, ama kritik pozisyonlarda ne olduğunu görüp anlamak eski oyuna göre daha zor oluyor. Bu belki biraz daha gerçekçilik demek. Sonuçta iyi ve kötü taraflarıyla her versiyon biraz daha gerçekçi hale geliyor. İlk başta bu gerçekliğe alışmak zor oluyor, ama sanırım alışınca daha keyifli olacaktır. Son bir not, savunma yapmak çok daha zor olmuş. Ben eski oyunda iyi savunma yapan oyunculardan birisi olarak burada adamların savunma pozisyonlarını kontrol etmekte de çok zorlandığımı söyleyebilirim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder